رئیس قوه قضائیه تعریف درستی از آزادی های قانونی مشخص نیست اکثر بانک ها درگیری و اضافه برداشت دارند

ما از انزوا، بی عدالتی و طرد اجتماعی رنج می بریم

آفتاب نیوز :

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اوجی روز چهارشنبه 21 مهرماه در همایش طلاب آذربایجان شرقی با اشاره به سخنان طلاب و اساتید در این همایش گفت: من واقعا از آنچه شما فرمودید استفاده کردم. هر کدام در جای خود بسیار دقیق و قابل استفاده بود. خداوند به ما این فرصت را داده است که در این دوره زندگی کنیم. برای کسانی که می خواهند دنیا و انسان را بشناسند و بشناسند، ترویج و تشخیص خوب و بد و فردی کردن افرادی که در مسیرهای مختلف می روند بسیار خوب است. فکر نکنید در همه زمان ها با سرعتی که امروز می توانیم به همه مسائل برسیم، زمینه آبادانی و آبادانی ایجاد شده است. یکی از مسائل مهم و اساسی استقلال کامل نظام، نفوذ نظام، پیشرفت، آرامش و آرامش مردم، علم و آموزش است. اگر در مسائل علمی پیشرفت نکنیم، نمی توانیم در رشته های دیگر پیشرفت کنیم. همه این تحولات، علاوه بر لطف خداوند، رزق خون شهدا و قربانیان، از علم علم است.

محسنی آجیئی خطاب به دانش آموزان گفت: از این معلمان و فرصت ها حداکثر استفاده را ببرید. از این فرصت به خوبی استفاده کنید زیرا آینده در دستان شماست. اگر امروز مشکلاتی در نقاط مختلف کشور مشاهده می شود، شما به عنوان آینده سازان کشور سعی کنید در آینده دچار این مشکلات نشوید. خیلی اوقات ما آنچه را که داریم و مخالفان می گویند نادیده می گیریم، از طریق زبان و رسانه های ما به جامعه سرازیر می شود که به بهبود کار کمکی نمی کند. این کاستی ها باید برطرف شود اما نباید از اطلاع رسانی خوب غافل شد. اگر ملت ضعیفی بودیم، دشمن نیاز به تلاش و سرمایه گذاری نداشت.

رئیس کل دادگستری با بیان اینکه تمامی موارد مطرح شده در جلسه را یادداشت کرده ام و حتما به آن توجه خواهم کرد، افزود: ارتباط دانشجو با دانشگاه کاملاً درست بود و در هر جلسه ای ملاقات داشتم. این برای من بسیار مفید بود و از آن استفاده کردم و سعی کردم تا آنجا که ممکن است این رابطه را حفظ کنم.

وی با اشاره به تحصیل در سه دانشگاه در سنندج، بیرجند و امروز در تبریز، گفت: در دو سال و چند ماه گذشته با اقشار مختلف مردم دیدار داشته ایم و هیچ قشری از جامعه نیست که نداشته باشد. نمایندگان آن آنها ملاقات کردند حداقل یک یا چند بار با نمایندگان افراد مختلف تماس داشتم. اداره دادگستری همچنین دارای یک بخش روابط عمومی است که در آن 25 قاضی و همکارانشان نامه های عمومی و تجدید نظر را بررسی می کنند. تلاش ما این است که با مردم ارتباط نزدیک داشته باشیم.

محسن اژیایی در بازدید از این منطقه با اشاره به حضور مسئولان عالی رتبه دستگاه قضایی در شهرستان های آذربایجان شرقی گفت: در ارتباط با سند توسعه، دکتر صاحب کور از اساتید این دانشگاه، که متقی، دلسوز و دلسوز، کارشناس مسائل حقوقی و آشنا به تغییرات، اکنون معاونت راهبردی ما را بر عهده گرفته و مدتی است که به روز رسانی سند اصلاحات قضایی را بر عهده گرفته است. از کلیه افراد داخل و خارج از قوه قضائیه دعوت می شود نظرات خود را در خصوص توسعه دادگاه بیان کنند.

وی با تاکید بر اینکه نیاز به همکاری بیشتر دانشگاه در ابعاد مختلف داریم، تصریح کرد: چگونه باید با دانشگاه اعم از اساتید و دانشجویان با مراجع قضایی همکاری کنیم و بتوانیم در مورد پایان نامه های یکدیگر و نیازهای مراجع قضایی بحث کنیم. زمینه های مختلف استفاده کنیم فاعل، موضوع. این جهت مورد بحث قرار گرفته است.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به اینکه دانشمندان می توانند در این زمینه پرونده های قضایی را مطرح کنند، افزود: متاسفانه سازوکار مناسبی برای ساماندهی این همکاری ها وجود ندارد.

وی در خصوص اصلاح و تربیت مجرمان افزود: بالاخره همه ما گناه و لغزش داریم و بی گناه نیستیم. مردم مرتکب جرم می شوند و یکی از وظایف قوه قضائیه اصلاح مجرمان است و باید تریبونی ایجاد شود تا این افراد به زندگی عادی در جامعه برگردند و خانواده هایشان آسیب نبینند. آخه در فلان موقعیت جوانی مرتکب جرم می شود مثلا در فلان موقعیت دزدی می کند یا شورش می کند و با وسوسه شخصیت های بد در مسیر اعتیاد قدم می گذارد اما نمی کند. برگرد و توبه کنم؟ چگونه محیطی برای اصلاح، اصلاح و توبه و جبران و ادغام مجدد افراد در جامعه ایجاد کنیم؟

محسنیاجی با اشاره به سوالاتی که در حیطه اختیارات وجود دارد و باید هنگام نتیجه گیری به آنها پاسخ داده شود، گفت: تعریف دقیقی از آزادی های قانونی و نحوه حمایت از آن وجود ندارد. این موضوع در قوانین آمده است و مقام معظم رهبری نیز به من اعلام کردند که یکی از مواردی که از من خواسته اند حمایت از آزادی های قانونی است اما متاسفانه هنوز تعریف درستی از آزادی های قانونی و مصادیق آن به طور کامل مشخص نشده است. در روزنامه هست

وی با بیان اینکه تشخیص برخی مسائل به آداب و رسوم واگذار شده است، گفت: چه آداب و رسومی مطرح می شود؟ عادت خاص یا عمومی یا هر دو؟ یکی از موضوعاتی که در این زمینه وجود دارد بحث کارشناسی است و مرجع تشخیص نیز کار کارشناسان و عرف است. بخشی از مشکل ما این است که تشخیص یک موضوع مربوط به گمرک چگونه باید باشد؟ کدام متخصص و با چه ظرفیتی و چند بار و چه کسی تشخیص می دهد که مثلاً چشم یک نفر آسیب ببیند؟ باید توسط پزشک معاینه شود اما به نظر ایشان به کدام دکتر و چقدر می توان اطمینان داشت؟ ما در این زمینه ها مشکل داریم.

محسنی آژه ای در خصوص مسائل توسعه افزود: امروز همه می دانیم که یکی از مسائل اصلی کشور بحث اقتصاد و معیشت است و مقام معظم رهبری چند سالی است که شعار سال را به تولید اختصاص داده اند. همه ما از این مشکلات اقتصادی رنج می بریم. کلید این موضوع افزایش تولید است، اما فقط توسط دولت یا بخش خصوصی؟ اگر بخواهیم به طور کامل از بخش خصوصی دور شویم و به آن اعتماد نکنیم، دولت نمی تواند از عهده همه وظایف برآید. اگر بخواهیم از بخش خصوصی استفاده کنیم، چگونه باید از آن استفاده کنیم؟ اکنون ما از عدالت اجتماعی رنج می بریم. ما از انزوا، بی عدالتی و طرد اجتماعی رنج می بریم. اگر از بحث توسعه صحبت می کنیم نباید به محیط زیست آسیب بزنیم و باید زیرساخت هایی داشته باشیم که البته آماده نیست.

وی افزود: تبریز از نظر معدنی، صنعتی و انواع محصول یک مرکز اقتصادی است و محصولات آن به بیش از 100 کشور دنیا صادر می شود که برخی از آنها نمونه هستند. اگر روزی برق یا گاز واحدهای صنعتی قطع شود خسارت زیادی به بار می آورد.

وی افزود: امروز در مورد برق و گاز اختلاف نظر داریم. در فصل زمستان گاز را قطع می کنند تا خانوارها قطع نشوند یا در تابستان برق را قطع می کنند تا مردم برق بگیرند، اما گاهی به دلیل خاموشی، صنعت آسیب زیادی می بیند. برق و گاز به صنعت در هزینه اقتصاد.

محسنی آژه ای با اشاره به برخورد دوگانه در دعوا ادامه داد: محیط زیست می گوید اگر گاز در نیروگاه ها قطع شود، نباید از مازوت استفاده کرد، سیستم را متوقف کرد یا از نفت کوره استفاده کرد. از سوی دیگر یکی از وظایف مراجع قضایی نقض قوانین عمومی است. ما می گوییم کارخانه به دلیل مشکلات زیست محیطی و حفظ حقوق مردم حق استفاده از نفت کوره را ندارد اما دولت دستور می دهد که از مازوت استفاده شود. حالا چه حقوق عمومی باید رعایت شود؟

وی در خصوص موضوع بانک ها نیز گفت: چند سالی است که درباره مشکلات بانک ها صحبت می کنیم. اگر بانک اضافه برداشت داشته باشد و نقدینگی را افزایش دهد، چه کسی پاسخگو است؟ من معتقدم که ما در این زمینه کمبودی نداریم. اول سراغ کی برویم؟ ابتدا برویم سراغ بانک مرکزی، چرا از اختیارات خود برای جلوگیری از این اضافه برداشت طفره رفت؟

وی تاکید کرد: امروز اکثر بانک ها ناراضی هستند و اضافه برداشت دارند و ما این موضوع را قبول داریم. از پارسال اعلام کردم که بانک ها بدانند امسال قبل از مشتری بانک به خود بانک می آیم.

رئیس دادگستری گفت: با کمک دولت به این بانک ها رفتیم و اقداماتی انجام دادیم. اولین قدم اصلاحات است نه زندان. ما گفتیم بانک ها باید به میدان بیایند، ما به آنها کمک می کنیم، اما بانک ها باید به وظیفه خود عمل کنند.

Ainsley Murphy

بشارت دهنده آبجو Wannabe. نویسنده فداکار جنرال الکل نینجا. دانشجو. متخصص زامبی خالق مستقل متعصب سفر

تماس با ما