فولاد مبارکه، بازیگر کلیدی در توسعه صنایع پایین دستی

عنوان 20- توسعه صنعتی در هر کشوری مستلزم توسعه بالادست زنجیره های معین بر اساس منابع موجود است. به عنوان مثال، توسعه صنعت خودرو و لوازم خانگی می تواند منجر به افزایش ارز صادرات غیرنفتی و همچنین تقاضای داخلی کشور شود، اما توسعه این صنعت نیازمند تامین مواد اولیه است. صنعتی مانند ماشین سازی باید قطعات، ورق های فولادی را به همراه سکوهایی که روی آن تولید می شوند، ارائه دهد. در نتیجه توسعه زنجیره ارزش فولاد می تواند به توسعه صنایع پایین دستی کمک کند.

بر این اساس و با در نظر گرفتن ذخایر سنگ آهن، گاز و نیروی کار در آینده سال 1404 هدف گذاری برای تولید 55 میلیون تن فولاد تعیین شد و در این افق علاوه بر تامین نیاز داخلی، شاهد صادرات نیز خواهیم بود. . محصولات فولادی اما فراموش نکنیم که همه چیز تولید قطعات فولادی نیست. صنعت فولاد همچنین باید سبد محصولات خود را متنوع کند و به سمت محصولات با ارزش افزوده بیشتری برود که نیازهای صنایع پایین دستی، به ویژه صنایع خودروسازی و لوازم خانگی را برآورده کند.

در نتیجه ورق های فولادی را باید محصولی استراتژیک در زنجیره ارزش فولاد دانست که می تواند ارزش افزوده قابل توجهی به همراه داشته باشد. شناسایی پروژه های نورد و ورق در واحدهای فولادسازی می تواند با ارزش افزوده بالایی همراه باشد که علاوه بر تامین نیاز داخلی، صادرات را نیز در مراحل بعدی به دنبال خواهد داشت. تولید ورق آنقدر مهم است که عربستان سعودی در حال ساخت کارخانه تولید ورق با قرارداد با Biosteel است.

اما نگاهی به وضعیت تولید ورق در ایران و عرضه سازندگان ماشین آلات و لوازم خانگی نشان می دهد که امپراطوری این صنعت در دستان گروه فولاد مبارکه است. اکنون گروه خودروسازی و مونتاژ حدود 13 درصد از کل تولید فولاد مبارکه را خریداری می کند. همچنین در حوزه فرآورده های سرد حدود 65 تا 70 درصد و محصولات اسیدشویی حدود 80 درصد از محصولات فولاد مبارکه به شرکت های خودروسازی و قطعه سازی عرضه می شود. در حال حاضر حدود 90 درصد نیاز شرکت‌های خودروسازی به ورق سرد توسط کارخانه‌های «فولاد مبارکه» و «چهرمحال» و «بختیاری» تامین‌کننده ورق‌های گالوانیزه خودرو تامین می‌شود.

نکته مهم دیگر این است که واردات ورق فلزی به نوعی در دست شرکت فولاد مبارکه است و با عرضه مشترک در بورس سعی می کند نیاز ماشین آلات را تامین کند. این نشان می دهد که گروه فولاد مبارکه به عنوان یکی از تولیدکنندگان اصلی فولاد کشور به سمت ارزش افزوده حرکت کرده و امروز بزرگترین تولیدکننده ورق فولادی در خاورمیانه است.

افزایش تقاضا در کشور و توسعه صنعت خودروسازی و سایر صنایعی که از مشتریان ورق فلزی محسوب می شوند، به طوری که پروژه نورد گرم دو تعریف و بررسی آن روی میز گذاشته می شود. البته برخی مشکلات باعث شد ساخت این واحد پس از 12 سال زمین گیر شود و در دستور کار قرار گیرد. اما نگاهی به وضعیت فعلی این پروژه نشان می دهد که این پروژه فراملی در مسیر خوبی قرار دارد و به سرعت مراحل اجرای خود را طی می کند.

نکته حائز اهمیت این است که با راه اندازی این خط جدید ظرفیت تولید انواع لوله به ویژه لوله های آهنی ویژه به 8 میلیون تن خواهد رسید. به گفته مدیران این مجموعه با استفاده از این طرح نیازی به واردات کاغذ نخواهیم داشت. این موضوع ممکن است خبر خوبی برای صنایع متقاضی کاغذ باشد.

صفحه داغ به درجات مختلف در صنایع مختلف از جمله صنایع مادر و برای تولید تیرک، صفحه توری، بدنه خودرو، پایه، دستگاه، تجهیزات صنعتی و غیره استفاده می شود.

بررسی کاربری برد نشان می دهد که افزایش تولید این محصول و عدم واردات کمک زیادی به توسعه صنایع پایین دستی می کند. این صنایع در حال حاضر ممکن است برای تامین نیازهای خود به واردات متکی باشند که مطمئناً بر هزینه های تولید و سودآوری تأثیر می گذارد. با پروژه Noord Gram 2 که مطمئناً مسیر طولانی را طی کرده است، می توان بیش از پیش منتظر توسعه صنایع پایین دستی بود. با توجه به نوسان زیاد ارز و مشکل در توزیع رشد ارز، تولید داخلی می تواند تاثیر زیادی بر قیمت نهایی محصولات صنایع پایین دستی داشته باشد، از این رو پروژه نورد گرم فولاد مبارکه 2 از اهمیت بالایی برخوردار است. مهم

امروزه صنایع پایین دستی در توسعه خود از نظر تامین زیرساخت ها که شامل مواد اولیه، انرژی و حمل و نقل می شود با مشکلات زیادی روبرو هستند و اکنون بخشی از این مشکل از طریق واحدهای میانی قابل حل است.

شرکت فولاد مبارکه با اجرای طرح های توسعه ای در شرکت خود و همچنین زیرمجموعه های خود سعی در تامین بیشتر مواد اولیه صنایع پایین دستی دارد و همین امر باعث می شود تا صنایع پایین دستی نیز توسعه پروژه بالادستی را تشویق کنند. بیشتر به سمت بازارهای صادراتی بروید. در واقع «ستل مبارک» می تواند یکی از بازیگران اصلی توسعه صنعتی کشور باشد که با تامین مواد اولیه صنایع پایین دستی، شغل و ارز بیشتری را به همراه داشته است.

بی شک در سال های آینده با توسعه بیشتر صنایع پایین دستی، سهم فولاد مبارکه در تولید محصولاتی مانند ورق افزایش می یابد و این موضوع بر سودآوری این گروه و رشد سرمایه گذاری آن تاثیرگذار خواهد بود.

Heidi Avery

پنکه تی وی جنرال. کارآفرین. پیشگام زامبی مغرور. تحلیلگر. خالق شیطانی متعصب توییتر.

تماس با ما